GY.I.K.

Lehetséges utólagos alkatrész rendelés?

Elvileg minden pótalkatrész elérhető, még akkor is, ha az adott elem már nem szerepel a gyártási programban. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos alkatrészek elfogynak, amelyeket már nem kerülnek többet gyártásba. A honlapunkon esetleg nem szereplő alkatrészek áraival és elérhetőségével kapcsolatban, vedd fel velünk a kapcsolatot.

 

Hogyan tisztítsuk a plexit?

A plexitket mindig vízzel és szivaccsal tisztítsd meg! Száraz szivaccsal vagy száraz törlőronggyal soha ne próbáld a plexit tisztára törölni, mert a szélvédő felületén finom karcolások alakulnak ki! A kellő mennyiségű finom karcolástól, a plexi felülete bemattul. Makacs szennyeződések esetén (pl. bogarak, madárürülék) tisztítás előtt érdemes öt-tíz percre egy vizes törülközőt a plexire tenni, így feláztatva, felpuhítva a szennyeződéseket.
A finom karcolásokat és a matt felületeket plexi karceltávolító polírozó anyagokkal lehet bizonyos szintig helyrehozni. Az alkohol, a benzin vagy egyéb oldószer tartalmú anyagok, esetleg fékfolyadék megtámadhatják a plexi felületét vagy szélsőséges esetben akár tönkre is tehetik a szélvédőt, így azok használata semmilyen körülmény között nem javasolt!

 

Lehetséges-e az MRA plexiknél a gyűjtőlencse effektus?

Egyes plexiformáknál előfordulhat az úgynevezett gyűjtőlencse effektus. Ilyen esetekben a napsugarak egy ponton koncentrálódnak, és megégethetik a plexi alatt elhelyezkedő műszereket. Ezt a hatást nem a szélvédőn keresztül átjutó napfény okozza, hanem amikor a napfény hátulról (a vezető irányából) éri el a szélvédő belső felületét. Ez tehát teljesen átlátszatlan (fekete) szélterelők esetén is lehetséges. Az MRA tervezőcsapata a szélvédőket CAD-szimulációval úgy módosítja, hogy a gyűjtőlencse hatás - amely a szerelvények megperzselődéséhez vezethetne -  gyakorlatilag nem fordulhat elő.

 

Milyen anyagból készülnek az MRA szélterelő plexik?

Az MRA szélvédők egy speciálisan módosított PMMA-ból poli(metil-metakrilát) egyszerűen nevezve plexiből készülnek, amelyet beszállítókkal közösen fejlesztett ki az MRA. Ez lehetővé teszi, hogy messzemenően teljesítsük az StVZO (Straßenverkehrs zulassungs ordnung, Közúti közlekedés rendjének szabályai) követelményeit. Ez a szabályozás például megköveteli, hogy a szélvédő törése esetén a törőéleknek tompának kell lenniük.
Az MRA plexik anyaga azonban szinte törhetetlen, ha mégis törés következik be, a törés élei természetesen tompák, ahogyan azt megkövetelik az előírások.
Ezenfelül, sok más szélvédővel ellentétben, az MRA plexik anyaga viszonylag érzéketlen az olyan vegyi anyagokra, mint a benzin, az alkoholok vagy a szélvédőtisztítószerek. A fékfolyadékkal való érintkezés viszont problémás, mindenképpen kerülendő!

 

Mit jelent a raszteres plexi?

A gyártó által szállított eredeti plexikhez hasonlóan a szélterelő alsó területein fekete színnel van nyomtatva. Ennek az elszínezésnek a teteje halványabb pontokkal (raszter) olvad bele a plexi tényleges színébe. Ez a nyomtatás a plexi mögötti műszerek/kábelek eltakarásához és egyéb gyártási okokból szükséges.

 

Minden plexi rendelkezik ABE minősítéssel?

ABE: Németországban elvégzett jóváhagyás, mely járműre, vagy járműalkatrészre vonatkozik. ABE dokumentummal a jármű közlekedésre engedélyezett anélkül, hogy TÜV intézet tanúsította volna. A TÜV tanúsítvány és az ABE dokumentum általában a minőség záloga.

Webáruházunkban a kíválasztott plexi adatlapján, alul megjelenik egy mező, amely jelzi, hogy a szélvédő rendelkezik-e ABE minősítéssel. 

Alapvetően: Minden MRA plexi ugyanabból az anyagból és ugyanabban a gyártási folyamatban készül. Így az ABE plexik anyagvizsgálata ugyanúgy érvényes az ABE minősítéssel nem rendelkező plexikre is.

 

Mennyire lehet átlátni az MRA plexiken?

A két alapvető színárnyalat a víztiszta és a füstszürke, teljes mértékben átlátszó. A füstszürke kivitel hozzávetőleg 25-30%-al sötétebb a víztiszta kivitelnél. A kínálatban szereplő harmadik változat a fekete színű plexi, teljes mértékben átlátszatlan.

 

Honnan tudhatom meg az adott plexi hosszát?

Webáruházunkban a kíválasztott plexi adatlapján (alul) a terméktulajdonságoknál van megadva a hosszúság (milliméterben). A méretek a specifikus plexik esetében a letölthető ABE minősítésben is megtalálhatóak.
A magasság alatt a plexik teljes magasságát értjük a kinyúlásokkal együtt. A mérést a következő képpen végezzük. Egy sík felületre merőlegesen leállítjuk a plexit. Ezt követően a sík felülettől mérve (szintén merőlegesen) a plexi (a síktól) legtávolabban elhelyezkedő pontját mérjük meg.

FONTOS! A méretek gyakran nem adnak támpontot a plexi szélterelő hatásáról!

Gyakran a plexi kialakításástól, vagy akár állítható plexi meglététől (pl. Variotouring változatok) is függ a szélterelő képesség. Ilyen esetekben a menetszél viselkedése azonos hosszúság mellett is teljesen eltérő lehet! Ide vonatkozó információkat még a Hogyan válasszunk plexit menüpont alatt is megtalálhatóak.

 

A turbulencia, avagy túl magas vagy túl alacsony a plexi?

Menet közben a szélvédő mögött negatív nyomás jön létre. Amikor a légáramlás találkozik a negatív nyomással a plexi szabadon álló szélein, a levegő örvénylésbe kezd. Minél nagyobb a plexi, annál nagyobb a negatív nyomás és annál nagyobb a keletkező örvénylés. Magas motorosok számára ez általában nem jelent problémát, mivel a turbulencia nem a sisak területén keletkezik. A kisebb motorosok ezért jobban járnak egy alacsonyabb szélterelő mögött. Gyakori tévhit, hogy a szélvédő a szélnek a motoros fölé irányítására szolgál. Ez csak kevés motortípus esetében lehetséges (pl. Goldwing).

Az optimális helyzet az, amikor a sisak enyhén ki van téve a szélnek.

Ha turbulencia lép fel, akkor a szélvédő általában túl magas, a fent leírtak szerint. Az optimális hossz meghatározása (szélcsatorna hiányában) a következő módon lehetséges:
- Motorozás közben lassan emelkedj felfelé a motorról, amíg a turbulens hatás el nem tűnik.
- A felfelé megtett távolságot felezd meg.
- Az így megkapott eredmény megfelel annak a hossznak, amennyivel rövidebb (alacsonyabb) szélvédőt kell alkalmazni a turbulens hatás megszűntetésére.

Példa: Ha a motoros menet közben felfelé emelkedik a nyeregből, és 10 cm után a turbulencia jelentősen csökken, akkor a szélvédőt körülbelül 5 cm-rel kell rövidíteni vagy ennyivel alacsonyabb plexit kell felszerelni.

 

Melyek a szélvédelem szempontjából meghatározó tényezők?

A motoros testmérete és üléspozíciója döntő szerepet játszik. Ezen kívül a sisak sőt még a ruházat is szerepet játszik ebben a kérdéskörben. Az alacsony, kistermetű motorosok általában jobb szélvédelmet kapnak az alacsonyabb Spoiler plexivel anélkül, hogy az, zavaró turbulenciát okozna. A magas motorosok a Touring plexikkel számíthatnak jobb szélvédelemre.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felhasználók gyakorta túl magas szélterelő plexit választanak, és ezzel az alap problémát - a zavaró turbulenciát - nem tudják kiküszöbölni.

 

Mi a különbség az Original-, a Spoiler-, a Touring-, a Sport- és a Racing plexik között?

Original, ahogy a neve is mutatja, ennek a mérete, formája teljes mértékben megegyezik a gyári szélvédő kialakításával.

A Spoiler szélvédő megfelel az eredeti szélvédőnek, de a felső végén egy kis terelő perem van kialakítva.

A Touring szélvédő alakja megegyezik az eredetivel, de a felső szélén egy szélterelővel rendelkezik, amely teljes szélességében felfelé dől. Ez leveszi a szélnyomást a felsőtestről, és hosszú túrákon is nyugodt vezetést tesz lehetővé. Egyes motortípusoknál, amelyeknek meredek szélvédője van, a szélterelő csak hosszabbra van kialakítva, és nem dől felfelé, hogy elkerülje a turbulenciát.

A Sportscreen "SP" az eredeti szélvédő rövidített változata, és modern, sportos megjelenést kölcsönöz a motorkerékpárnak/robogónak.

A Racing plexit versenyzéshez fejlesztették ki, és számos versenycsapat használja. A Racing plexi alsó része megfelel az eredeti alkatrésznek, de középen egy kupolaszerű kiemelkedéssel rendelkezik. Ez tehermentesíti a sisakot a szélnyomástól és így javítja az aerodinamikát.